ویتامین ها و مواد معدنی مهم در سندرم نفروتیک

۱۴ بازديد
برخی ریز مغذی ها هستند که در رژیم غذایی سندرم نفروتیک برای ما اهمیت ویژه ای دارند که در راس آنها پتاسیم، ویتامین D و کلسیم قرار دارند. روی، ویتامین C، فولات و آهن هم دیگر ریزمغذی هایی هستند که باید سطح آنها در خون پایش شود و مراقب دریافت کافی آنها باشیم.
پتاسیم یکی از الکترولیت های مهم است که در سبزیجات و میوه ها به وفور یافت میشود. بیمارانی که از داروهای مدر استفاده میکنند ممکن است در معرض کمبود پتاسیم قرار گیرند، از این رو باید از منابع غذایی پتاسیم به مقدار کافی در رژیم غذایی خود استفاده کنند. کمبود پتاسیم باعث افزایش فشار خون، ضربان قلب نامنظم، انقباض عضلات و... نقش دارد.
ویتامین D هم از جمله ویتامین های مهم برای بدن است که نقش های زیادی در بدن ایفا میکند. کلیه مسئول فعال کردن ویتامین D در بدن است. از طرفی بخاطر اینکه بیش از ۷۰% مردم ایران به کمبود ویتامین دی مبتلا هستند احتمال اینکه شما هم کمبود این ویتامین را داشته باشید بسیار بالا است. بهتر است که از منابع غذایی ویتامین دی بیشتر استفاده کنید، روزانه به مدت ۱۵ دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید و در صورتی که بازهم کمبود این ویتامین وجود داشت از مکمل آن استفاده کنید.
کلسیم سومین ریزمغذی است که ما در رژیم سندرم نفروتیک نگران دریافت کافی آن هستیم. از آنجایی که منبع اصلی کلسیم لبنیات است و بخاطر محدودیت دریافت پروتئین، دریافت لبنیات هم طبیعتا کمتر خواهد شد، احتمال کمبود دریافت کلسیم وجود دارد. منابع غذایی کلسیم بغیر از لبنیات شامل اسفناج پخته، لوبیا سبز پخته، برگ شلغم، کلم بروکلی، دانه کنجد، آب قلم، انجیر خشک، پرتقال و بامیه است.
زینک یا روی عمدتا در غذاهای پروتئینی مثل گوشت، آجیل و... وجود دارد. از آنجایی که این غذاها در رژیم غذایی سندرم نفروتیک محدود میشوند احتمال کمبود دریافت زینک وجود دارد. از این رو باید میزان آن پایش شود و در صورت لزوم از مکمل آن استفاده گردد.
فولیک اسید و آهن هم از جمله دیگر ترکیباتی هستند که نسبت به کمبود دریافت آنها نگرانی وجود دارد. فولیک اسید بخصوص در بانوانی که قصد بارداری دارند بسیار مهم است و حتما باید مکمل آن را استفاده کنند. اما در مورد مصرف مکمل آهن باید با احتیاط عمل کرد و صرفا بر اساس میزان ذخایر آهن در خون تصمیم گرفت. زیرا دریافت اضافه آهن میتواند با سکته های قلبی و مغزی همراه باشد. از طرفی در زمان وجود عفونت فعال در بدن، مصرف مکمل آهن باعث تشدید بیماری خواهد شد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.