نقش برنامه غذایی ورزشی در موفقیت ورزشکاران:

۱۶ بازديد

همانطور که گفتیم تغذیه ورزشی مناسب نقش بسیار مهمی در زندگی یک ورزشکار، اعم از حرفه ای یا آماتور، دارد. در اینجا به برخی از مهمترین نقش های برنامه غذایی ورزشی مناسب میپردازیم:
توجه داشته باشید که با وجود تفاوت‌هایی که میان ورزشکاران مختلف از جمله تفاوت در سن، تیپ بدنی، وضعیت سلامت، اقتضای شرایط آب و هوایی، وضعیت اقتصادی، ماهیت رشته‌ ورزشی، مدت زمان و شدت ورزش، سابقه ورزشی و... وجود دارد، لازم است که هر ورزشکاری با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارد رژیم ورزشی مخصوص به خود را داشته باشد. بدین ترتیب نیازهای تغذیه‌ای او تأمین شده و عملکرد به مراتب بهتری خواهد داشت.


۱- تأمین انرژی ورزشکار:

فعالیت‌های ورزشی مانند هر فعالیت بدنی دیگر مستلزم مصرف انرژی است. اگر به اندازه کافی برای سلول های بدن انرژی تامین نکنیم، آنها نمیتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. یک رژیم غذایی ورزشی مطلوب شامل میزان کافی از مواد غذایی مختلف برای تأمین انرژی می‎باشد. غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند غلات کامل، میوه‎ ها و سبزیجات نشاسته ای، منابع خوبی برای تامین انرژی مورد نیاز ورزشکاران هستند.


۲- ریکاوری و بازسازی عضلات:

پس از انجام ورزش، خواه ناخواه تارهای عضلانی آسیب میبینند و اگر آمینواسید های کافی برای بدن فراهم نشود، بازسازی آنها به تاخیر می افتد. اگر تعداد تارهای عضلانی آسیب دیده کم باشد طبیعتا شما متوجه این قضیه نخواهید شد و زمانی خود را نشان میدهد که تعداد این تارهای آسیب دیده بیشتر شوند.
یک رژیم غذایی خوب با تأمین پروتئین مورد نیاز بدن ورزشکار به بهبود ریکاوری و بازسازی عضلات کمک می‌کند. مصرف غذاهای غنی از پروتئین، مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی، برای این منظور ضروری می‌باشد.


۳- افزایش قدرت و استقامت:

یک رژیم غذایی ورزشی خوب که شامل گروه های مختلف غذایی باشد میتواند با بهبود گردش خون در بدن، فراهم کردن مواد مغذی لازم برای سلول های عضلانی، و تامین ویتامین هایی که در چرخه انرژی نقش دارند مثل ویتامین های گروه ب باعث افزایش قدرت و استقامت ورزشکار شده و با داشتن آنتی اکسیدان های مختلف کاهش التهاب در بدن ورزشکار را به همراه داشته باشد. وجود التهاب یکی از عوامل کاهش قدرت و افزایش آسیب در ورزشکاران است.


 
 

۴- کاهش خطر آسیب‌دیدگی:

یک رژیم غذایی خوب می‎تواند علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد از جمله کاهش التهاب و کمک به ترمیم سریعتر بافت عضلانی، با حفظ تناسب اندام و تقویت عضلات، فشار موجود بر روی استخوان ها و مفاصل را کاهش دهد و به سلامتی آنها کمک کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.